Test: Skechers GOrun Ultra

Jag har testat Skechers GOrun Ultra.

Skechers GOrun Ultra

Skechers GOrun Ultra

GOrun Ultra är Skechers sko som är tänkt för terränglöpning och ultradistans. Den kan placeras i maximalismkategorin med sin sultjocklek på 23 mm i framfoten och 27 mm under hälen. Dessutom har den Skechers så kallade M-strike vilket innebär att den är rundad under foten så att det tjockaste partiet är under mellanfoten.

Det innebär att det är i det närmast omöjligt att landa hårt på hälen eftersom skon hjälper ditt steg att rulla framåt även om du sätter i hälen först i ditt löpsteg.

Det följer även med en löstagbar, extra innersula som ger ytterligare lite dämpning och ökar på dropet till 8 mm. Jag har sprungit, i princip, uteslutande med den extra innersulan.

Yttersula

Som på alla Skechers löparskor består yttersulan av ett antal GO-impulse sensorer. Det vill säga individuellt fristående cirklar som ger skon bra flexibilitet. Yttersulan på Ultra är gjord i s.k. resagrip och har extra grova GO-impulse som ger skon bra fäste. Jag har sprungit mycket trail med skorna och aldrig haft några problem med bettet i skon. Dessutom har den bra fästegenskaper på snö. Ren is har jag inte haft möjlighet att testa skon på ännu.

Det finns två tvärgående spår under mellan foten som gör att skon är väldigt flexibel i förhållande till sin tjocklek. Den är mycket mer flexibel än till exempel Hoka One One Bondi som jag också håller på att testa.

Flexibel sula

Flexibel sula

Mellansula

Mellansulan som är gjord i Skechers Resalyte ger en otroligt mjuk dämpning. Jämfört med GOrun Ride så har Ultra 65% mer resalyte.

Ovandel

Passformen på GOrun Ultra är rymlig och det finns gott om plats för tårna att flexa. I övrigt är kanske ovandelen är i mitt tycke Ultrans svagaste del, den är lite för tät för min smak. Det har gått bra nu under senhöst och vinter men under de första passen i augusti/september hade fötterna lite svårt att andas.

Nite Owl

Modellen jag har testat är en Nite Owl vilket innebär att den är självlysande i mörker. Jag vet inte exakt vilken teknik som används men det liknar det som används på väckarklockor och man ”laddar upp” skorna genom att ha dom i ljus och sedan håller sig lyset i någon timma.

Det är såklart tänkt som en säkerhetsgrej och visst – skorna syns bra men det är absolut inget som ersätter reflexer.

Skechers GOrun Ultra Nite Owl

Skechers GOrun Ultra Nite Owl

Löpkänsla

Jag har nu sprungit drygt 16 mil i skorna och börjar få en bra uppfattning om hur dom är att springa i.

I början var det ovant att springa i skor med så tjock sula och jag tyckte mig få tendens till lite ont i knän under de första kilometrarna. Men jag har snabbt anpassat min löpstil när jag har sprungit i dom och under vintern har jag sprungit en hel del i terräng med skorna och dom är nu mitt första val för trail och skogslöpning. På väg tycker jag att dom kan kännas lite väl mjuka men jag är ingen ultralöpare och har inte sprungit längre än max 15 km per löppass.

I jämförelse med andra maximalismskor som jag har känt på så är dom väldigt lätta. Mina 42:0r väger ca 260 gram med extra innersula och det är inget som tynger ner fötterna direkt.

skx-gru-1

Skechers GOrun Ultra efter 16 mil

 

GOrun Ultra 2

Inom kort kommer version 2, GOrun Ultra 2 och där har Skechers jobbat framförallt med ovandelen som ska vara tunnare. Jag tror det kan bli ett bra komplement för de varmare dagarna.

GOrun Ultra Road

Dessutom vet jag att Skechers håller på med en vägmodell av Ultra, troligtvis kommer den i höstkollektionen.

Jag säljer Skechers GOrun Ultra i min butik, SevenSports men jag har försökt vara någorlunda objektiv i den här testen.

 Skechers GOrun Ultra finns att köpa här och kostar från 799 kr och uppåt.

Följ Joggingskor.nu på FacebookTwitter eller Instagram för att få uppdateringar om nya inlägg och tester.

 

, , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Skechers vår/sommar 2015 - 11 januari, 2015

    […] eller för dig som bara vill ha en bred och mjuk sko. Min fru springer numera enbart i Ultra. Läs min test av GOrun Ultra här. Ultra 2 har även den, liksom Ride främst fått en uppdatering på ovandelen. Skon kommer ut på […]

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Genom att fortsätta använda sidan godkänner du att vi använder cookies. mer information

Cookie-inställningarna på den här webplatsen är inställd på att "tillåta cookies" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter att använda den här webplatsen utan att ändra cookieinställningarna eller om du klickar "OK" nedan godkänner du detta.

Stäng