Avancerade träningspass på Garmin Forerunner

Enligt träningsprogrammet jag följer var det i dag dags för korta intervaller: 4 x 5 x 200 m med 4 + 4 km upp- och nedjogg. Det kändes som en bra utmaning att få till det som ett avancerat pass i min gamla hederliga Garmin Forerunner 305. Jag har inte använt mig så mycket av de avancerade programmen tidigare utan mest hållit mig till de fördefinierade intervallpassen eller helt enkelt vanliga distanspass. Främst på grund av att jag har tyckt att den är lite krånglig i gränssnittet men tar man sig bara lite tid så går det att få till ett riktigt bra hjälpmedel.

Efter lite trevande i menyerna fick jag till ett program som jag byggde upp så här:

Man börjar med Mode-knappen, stega dig sedan ner till ”Träning”, tryck enter och välj sedan ”Pass”. Tredje alternativet är ”Avancerat”, stega dig till sista valet <skapa ny>, ett tips är att stega uppåt så börjar du från slutet av listan.

Bygg sedan upp programmet så här:

  1. 4.00 km. Inget mål.
  2. 200 m. Inget mål.
  3. 30 s. Inget mål. När du lagt till detta steg ställ dig på denna rad och tryck enter. Som tredje alternativ finns ”Markera som vilosteg”.
  4. På det fjärde steget väljer du typen Repetera, Tillbaka till steg: 2 och Antal repetitioner: 5
  5. Som steg 5 valde jag en vilotid på 2 minuter. När jag sprang märkte jag att efter de första fem repetitionerna så blev det först 30 sekunders vila och sedan ytterligare 2 minuter. Det borde jag kanske räknat ut men jag tyckte det var lite väl länge så inför nästa omgång av detta pass kommer jag att korta ned det till 1,30. Det innebär en total vilotid på 2 minuter.
  6. Som sjätte steget lägger man ytterligare en repetition, även den här gången från steg 2. Antalet repetitioner sätts till 4 och nu har du byggt upp ett intervall pass på 20 repetitioner med olika vilotider. Efter fjärde och sista repetitionen av de fem tvåhundringarna kommer det 30 s + 2 min vila men dom är det bara att trycka på ”Lap” så kommer man förbi dom. Åtminstone jag vill hellre jogga ned direkt efter sista fart passet.
  7. 4 km utan mål som nedjoggning.

Resultatet av mitt pass hittar du här. Jag är särskilt nöjd med att jag lyckades hålla så bra fart som till och med ner under 3.30 på ett par av fartpassen och flera under 3.40.

Har du ännu ingen GPS-klocka så hittar du en bra genomgång av Garmins modeller här.

Comments are closed.

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Genom att fortsätta använda sidan godkänner du att vi använder cookies. mer information

Cookie-inställningarna på den här webplatsen är inställd på att "tillåta cookies" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter att använda den här webplatsen utan att ändra cookieinställningarna eller om du klickar "OK" nedan godkänner du detta.

Stäng