80+ km

En riktigt bra men blåsig vecka.

8:e veckan i 10-veckorsprogrammet för halvmarathon under 1:30 av Ulf Friberg på jogg.se är den tyngsta veckan i programmet och hade följande plan:

  • Måndag – Distans: 12 km
  • Tisdag – Intervall: 3 x 2 km
  • Onsdag – Vila
  • Torsdag – Disatns: 10 km + 20 min styrka
  • Fredag – Tröskel: 8 km
  • Lördag – VIla
  • Söndag – Långpass: 25 km
  • Totalt: 67 – 73 km

Anpassat till min vardag lyckades jag få till en riktigt bra vecka med övermängd. I princip alla veckans pass har genomförts i blåsigt väder och det påverkar ju alltid tempot i någon mening…

  • Måndag – Distans: 12,59 km. På fötterna: Asics Gel-Kayano 18.
  • Tisdag – Intervall: 3 x 2 km. Tänkt 4:00-tempo men lyckades bara hålla 4:04, 4:12, 4:02 – ändå nöjd med att få sista intervallen som den snabbaste. 4 + 2 km upp/nedjogg. Totalt: 12,27 km. På fötterna: Asics Gel-Kayano 18. Detta pass avslutade också april med en summering på 259 km.
  • Onsdag – Distans: 12,59 km. På fötterna: Asics Gel-Lyte33 2, längsta passet hittills i dessa. Dom funkar bra på milen men jag vågar inte satsa på dessa i årets Göteborgsvarv.
  • Torsdag – 20 min styrka. Plankan, armhävningar m.m.
  • Fredag – vila.
  • Lördag – Tröskel 8 km på kuperade vägar, höll 4:28-tempo vilket får vara godkänt. 2 + 5 km upp-/nedjogg. Totalt: 14,84 km. På fötterna: Asics Gel-DS Trainer 17. Sprang i mina gamla DS Trainer med de ortopediska inläggen, det var länge sedan sist och nu känner jag att jag har fasat ut dom eftersom jag fick mer ont i fötterna efter detta passet.
  • Söndag – Långpass 25 km. Jag var ute i lite drygt 2 timmar och sprang i marathontempo men kände att jag började bli trött efter 17-18 km. På fötterna: Asics Gel-DS Trainer 18 som jag nu har betsämt mig för att ha på Göteborgsvarvet. Jag hade dessutom tänkt mig att springa en liten sväng med sonen inför Lilla Göteborgsvarvet men han hade varit ute och spelat fotboll större delen av dagen så han valde att se en Bundesligamatch på Eurosport istället så jag fick ta den lilla extra kvällsrundan själv för att komma upp i 80,53 km. En skön gräns att passera och en bra grund inför kommande utmaningar :-)

Nu startar Tapern, eller formtoppningen vilket nästa vecka innebär fyra pass, varav tre kvalitetspass på totalt ca 35 km.

, , ,

Comments are closed.

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Genom att fortsätta använda sidan godkänner du att vi använder cookies. mer information

Cookie-inställningarna på den här webplatsen är inställd på att "tillåta cookies" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter att använda den här webplatsen utan att ändra cookieinställningarna eller om du klickar "OK" nedan godkänner du detta.

Stäng