Påsklov och fjärde veckan i Ulf Fribergs 10 veckors träningsprogram för Göteborgsvarvet på sub 1.30 innebär följande schema:

  • Måndag – vila
  • Tisdag – Intervall: 4 x 6 min
  • Onsdag – Distans: 10 km + styrka
  • Torsdag – Intervall: 12 x x70 sek
  • Fredag – vila
  • Lördag – 5 km i tänkt tävlingsfart (4:15 min /km)
  • Söndag – Distans: 12 km

Anpassat till min vardag så blev det så här:

  • Måndag – Annandag Påsk är en alltför bra dag för löpning för att inte köra igång träningen direkt. Uppjogg inkl. koordinationslopp 3,74 km i 4:26-tempo, sedan 4 x 6 min med 2 minuters vila mellan i 4:10, 3:51, 4:03, 4:10 tempo och avslutande nedjogg 3,75 km i 5:00 tempo. Många promenadsugna människor ute och jag tror jag råkade skrämma slag på några som jag sprang om under ett av fartpartierna. Totalt: 13,41 km i 4:25 min/km. På fötterna – Asics Gel-DS-Trainer 18 (recension på gång).
  • Tisdag – vila
  • Onsdag – 10 km lugn distans i 4:50 min/km. På fötterna – första utepasset med Nike Free 3.0 v4 och dessutom premiär för nyinköpta Compressport R2 Calf Sleeves. Allmänstyrka med bl.a. armhävningar och sit-ups framför Real Madrid – Galatasaray.
  • Torsdag – vila
  • Fredag – drygt 3 km upp- och nedjogg och däremellan 12 x 70 sek med 1 minuts vila mellan. De flesta fartbitarna gick i 3:40 – 3:50 tempo. Första passet i shorts för året och på fötterna: första passet i Asics Gel-Lyte33 2.
  • Lördag – 2 km uppjogg, 2 km tröskel i 4:26 min/km sedan 5 km snabbdistans där jag försökte hålla 4:15 min/km men det gick inte helt utan det blev 4:21. Avslutades med 2 km lugn nedjogg. Totalt 11,18 km. På fötterna: Asics Gel-Kayano 18.
  • Söndag – lugn distans 12 km. Segt i benen idag och jag lämnade klockan hemma för att verkligen bara gå på känsla. På fötterna: Asics Gel-Kayano 18.

En händelserik vecka som summerar totalt 57 km. Nästa vecka är lite lugnare med en extra vilodag och totalt ca 45 km.