Samåkningslöpning

Konsten att hitta träningstillfällen i vardagen

Jobbvaska

I en perfekt värld skulle ett vardagsupplägg se ut ungefär så här:

  • Vakna utvilad och pigg på morgonen
  • Äta en stärkande och god frukost
  • Följa barnen till skolan
  • Vara produktiv och engagerad på jobbet
  • Hämta barnen på fritids
  • Laga en näringsriktig och nyttig middag
  • Köra en tvättmaskin
  • Hjälpa barnen med läxorna
  • 8 – 15 km löpning
  • Stretching
  • Lång, skön dusch
  • Umgås och läsa en bok med barnen
  • Umgås med den andre föräldern till barnen
  • Utveckla sina fritidsintressen, t.ex. blogga om din löpning
  • Betala räkningar och annat pappersarbete
  • Gå och lägga sig i god tid

Om du, precis som jag tycker att det kan vara lite svårt att ihop hela det här schemat varje dag men ändå inte vill stryka träningen från den här listan. Då finns det ett typ av träningspass som jag kallar för Samåkningslöpning.

Samåkningslöpningspasset kan se lite olika ut men grunden i upplägget är att du har så långt till jobbet att du inte kan springa hela vägen dit och/eller hem. I praktiken innebär det att du har minst en och en halv mil till jobbet. I mitt fall har jag ca 3 mil. Jag har i och för sig sprungit hem ett par gånger men det är i längsta laget för att göra regelbundet, särskilt på höst och vinter när det mörknar redan klockan 16.

För att genomföra samåkningslöpningen behöver du först och främst någon att samåka den ena eller en bit av sträckan med. Det kan vara din fru/man eller en granne som jobbar åt samma håll som du eller en kollega som bor mellan dig och jobbet. När du lyckats med att hitta en samåkningspartner så är det i princip redan klart och det finns nu ett par olika varianter du kan välja bland:

  1. Du blir avsläppt vid ditt jobb på morgonen och när du har jobbat klart byter du om och springer till din samåkningspartner. Det här fungerar bäst om du och din samåkningspartner har något förskjutna arbetstider.
  2. Du tar dig som vanligt till jobbet på morgonen. Efter jobbet byter du om och liftar med en kollega en bit av vägen hem. När du har lagom långt hem eller när din kollega inte vill skjutsa dig längre så hoppar du ur bilen och springer resten av vägen.
  3. Det tredje alternativet är det som jag använder mig mest av. Du samåker med din partner till och från jobbet. Du byter om efter jobbet, bilen kan också fungera som omklädningsrum i nödfall. När ni ska hämta vid fritids så går en av er och hämtar barnen, samlar ihop alla kläder, väskor, dagens gjorda pyssel och teckningar m.m. Under tiden springer den andre hem. Vi har ca 5-6 km till fritids och med en liten omväg blir det lätt en bra runda på 8 km. Vissa dagar kommer löparen hem först och vissa dagar (de flesta) kommer de som åker i bilen hem först. Nästa dag byter ni roller.

Med lite flexibilitet i arbetstider och livschema så hjälper det här mig och min fru att få ett eller ett par träningspass i veckan på tid som egentligen inte finns.

,

Comments are closed.

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Genom att fortsätta använda sidan godkänner du att vi använder cookies. mer information

Cookie-inställningarna på den här webplatsen är inställd på att "tillåta cookies" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter att använda den här webplatsen utan att ändra cookieinställningarna eller om du klickar "OK" nedan godkänner du detta.

Stäng