En av de nya skor som kommer under hösten som jag mest sett fram emot att testa är Skechers GOrun Ultra Road. Första versionen av Skechers GOrun Ultra är en av mina favoritskor, dels som maxdämpad sko för lugna distanspass men minst lika mycket som en riktigt skön vardagssko. Läs min test av Skechers GOrun Ultra här.
I början av året kom uppföljaren GOrun Ultra 2 som hade samma sula men en ännu lite mjukare och tunnare ovandel och nu kommer redan tredje generationen i Skechers Ultra-serie. Version 1 och 2 var uttalat inriktade mot traillöpning med ett djupgående mönster i sulan men i och med att man springer helt och hållet på den dämpande gummiblandningen (Resalyte) så har sulorna slitits relativt snabbt. I och med den tredje generationen så delar Skechers upp Ultraserien i två spår: GOrun Ultra Road och GOtrail Ultra 3. Trailmodellen kommer i början av 2016 och jag kommer att ha en liten förhandstitt på den här på sajten inom kort men redan i början av hösten kom alltså vägmodellen.
I och med att jag säljer Skechers i min butik bokade jag självklart in en laddning som kom så fort skorna fanns för leverans från den svenska distributören.
En av de få nackdelar jag upplevt med mitt första par GOrun Ultra är att ovandelen är tät och man kan lätt bli varm om fötterna. När Skechers nu designade Ultra Road så ville man göra en sko som funkade på de riktigt långa loppen på väg, som t.ex. Spartathlon. Många av dessa lopp går i avsevärt varmt klimat och man behövde göra en sko som verkligen ventilerar bra. Det har man löst genom att ta fram en ovandel som man kallar för FITKNIT vilket är Skechers motsvarighet till Nikes Flyknit och Adidas Primknit. Det vill säga en ovandel som är helt stickad och i Skechers fall innebär det att man har gjort det med stora maskor så att ovandelen till stora delar är nätmönstrad. Det ger en sko som ventilerar fantastiskt bra, risken för fotsvett är minimal.
På bilden nedan har jag lagt i en ficklampa i skon för att tydligast åskådliggöra hur luftig skon är.
Givetvis innebär det att eventuellt regn eller annan utvändig fukt går rätt in i skon men för att undvika att man springer omkring med en liten sjö inne i skorna finns det dräneringshål i sulan.
För att få skon att hålla ihop trots sin luftighet så är ovandelen ändå hårt stickad. Den är inte alls så stretchig som Nikes Flyknit. Det innebär att det krävs ett antal pass i skorna innan man har sprungit in dom helt.
Yttersulan har förstärkts med klassiskt gummi på utsatta ställen för att öka på hållbarheten. Tyvärr ökar det även på vikten en del och Ultra Road känns inte alls så anmärkningsvärt lätta som de första två versionerna av GOrun Ultra.
Ungefär samtidigt som jag fick hem skorna åkte jag på en fotskada, dock inte när jag sprang i dessa skorna. Det har medfört att jag inte har sprungit så mycket i skorna ännu men jag har använt dom mycket som sneakers och dom ger en bra och skön dämpning. Dock tycker jag att dom är lite större i storlekarna än tidigare modeller så om du är lite tveksam vilken storlek du ska välja så rekommenderar jag att gå på den mindre.
Den nya FITKNIT-tekniken och den lite mer arbetade sulan tillsammans med den starkare dollarkursen och kanske även en medveten inriktning från Skechers har medfört att man alltmer lämnar sitt låga pris bakom sig. Riktpris för de nya Ultramodellerna är ca 1500 kr men när man har sprungit in sina GOrun Ultra Road så tror jag att man har en sko som håller många mil.
Jag återkommer med en mer utförlig test när jag sprungit mer i skorna.
Skechers GOrun Ultra Road finns att köpa på SevenSports.se.
[highlight]Jag har möjlighet att testa Skechers GOrun Ultra Road eftersom jag säljer skorna i min egen butik och jag vill veta att jag säljer bra produkter. Jag vill dela med mig av det jag ser och jag försöker vara neutral och ärlig i mitt omdöme.[/highlight]
Följ Joggingskor.nu på Facebook, Twitter eller Instagram för att få uppdateringar om nya inlägg och tester.