Lopprapport: Göteborgsvarvet 2013

Nytt deltagarrekord igen – drygt 45 000 löpare tog sig i mål. Nytt värmerekord? Jag vet inte men under mina 16 varv har jag i och för sig varit med om en hel del varma lopp men jag tror inget har varit riktigt så här hett. När starten gick kl. 13.00 måste det ha varit minst 30 grader.

För er som har följt bloggen så vet ni att jag har följt Ulf Fribergs träningsprogram Halvmarathon på 1:30 på jogg.se  och som jag skrev innan loppet så har jag lyckats håla mig hel och frisk så att jag har kunnat träna bra. Jag har under många år tidigare följt Anders Szalkais träningsprogram på marathon.se och det är ingen revolutionerande skillnad på träningsupplägget men en sak är tydlig – där Szalkai kör backträning kör Friberg tröskel.

Tack vare att jag har sprungit så många Göteborgsvarv är jag rutinerad nu och kan ta det lugnt på morgonen Kanske lite väl lugnt eftersom jag märkt att de senaste åren har det blivit lite väl stressigt att hinna ta sig till start och lämna in väska och värdesaker. I år hade jag i alla fall en kvart tillgodo innan min start kl 13.03.

För att klara halvmaran på 1:30 så behöver man ligga på ett kilometertempo på 4:15 min och jag försökte hitta det men det är svårt att komma in i ett jämnt tempo i starten där det är trångt och en del svängar. Jag märkte ganska snart att det var svårt att hålla tempot men jag tycker ändå att jag lyckades bra fram till Älvsborgsbron, där är det en rejäl stigning och trångt när man ska upp på bron och det är väldigt lätt att tappa tempot.

Väl uppe på bron är det skönt att kunna släppa på utför över på Hisingen. Väl över på andra sidan älven väntade nästa stora bakslag – motvind! Jag hade börjat ana det redan uppe på bron men när man svängde ut längs älven vid golfbanan var det bara att inse – det kommer inte att gå att hålla det tänkta tempot, lika bra att anpassa sig direkt och inte spränga sig.

Första 7 km gick på 30:25 (4:24 min/km).

hisingen

Hela Hisingen gick sedan ut på att svalka sig så mycket som möjligt i duschar och slangar från snälla åskådare samt vid vätskekontrollerna. Jag tryckte en Enervit Gel redan vid Lindholmen eftersom jag inte tycker att dom är riktigt så snabba som dom säger i reklamen utan det tar uppemot en halvtimma innan jag känner någon effekt.

Andra 7 km, dvs mellan broarna gick på 33 min (4:36 min/km). Här är det ju alltså helt platt och ska egentligen vara lättlöpt.

Uppe på toppen av Göta Älv-bron kom en efterlängtad endorfinkick som fick fart på kroppen och när jag svängde in på Avenyn kunde jag trycka på bra igen.

Efter svampstationen på Götaplatsen upplevde jag ett nytt problem – kläderna var genomblöta och det började bli ett visst gällivarehäng på shortsen så på Vasagatan och Övre Husargatan fick jag springa och försöka krama ur kläderna så gott det gick. Här började jag också se värmens offer då det låg löpare som hade stannat/brutit allt tätare längs banan. Jag kände att jag hade hushållit med krafterna bra och väl inne i Slottskogen kunde jag öka tempot något och hålla ett bra tempo in i mål.

Tid i mål: 1:36:13 (4:34 min/km)

gbgvarv-2013

Placering: 1189

I klassen (H40): 191

Mellantider – 5 km: 22:06 – 44:15 – 1:07:46 – 1:31:22 – 1:36:13

Tempo – 5 km: (4:26 – 4:26 – 4:43 – 4:44 – 4:26)

Mellantider – 7 km: 30:25 – 33:00 – 32:50

Tempo – 7 km: 4:24 – 4:36 – 4:37

Det är drygt 5 min långsammare än förra året men nästan 700 platser bättre resultatmässigt så det var många som hade det kämpigare än jag vlket jag tar som ett kvitto på att träningen har gett önskat resultat.

Utrustningen från topp till tå:

Craft Performance Run linne som har några år på nacken. Nya finns att köpa på bl.a. Wiggle och Sportamore.

Craft Marathon split shorts som jag köpte för snart tio år sedan, dom börjar bli slitna nu men jag har hittills inte lyckats hitta några lika bra.

2XU PWX Calf Seeves. Det här var första riktiga loppet som jag kört med calf sleeves och jag måste säga att jag är mer än nöjd. De sista 4 km kändes dom väldigt sköna och jag kan verkligen rekommendera ett par. Dom finns att köpa på bl.a. Wiggle och Sportamore

Seger Running Mid Comfort. En liten chansning eftersom jag köpte dom dagen innan loppet men eftersom jag haft en del problem med blåsor och jag bara har goda erfarenheter av Segers strumpor så kände jag mig trygg. Strumporna finns att köpa på bl.a. Sportamore.

Sist men inte minst: skorna – Asics Gel-DS Trainer 18 som jag recenserade härom veckan. Dom växer för varje pass och var väldigt sköna och gav bra respons hela vägen.

Jag avslutar den här långa lopprapporten med årets soundtrack – den här låten hördes före, efter och längs banan:

, ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lopprapport: Hallandsloppet 2013 - 29 juni, 2013

    […] Utrustningen var i stort sett den samma som på Göteborgsvarvet: […]

  2. Träningsstart inför Berlin Marathon - 9 juli, 2013

    […] året har jag kört Ulf Fribergs halvmaraprogram inför Göteborgsvarvet och även hakat på hans 10 km-program de sista veckorna innan Hallandsloppet och det har funkat […]

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Genom att fortsätta använda sidan godkänner du att vi använder cookies. mer information

Cookie-inställningarna på den här webplatsen är inställd på att "tillåta cookies" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter att använda den här webplatsen utan att ändra cookieinställningarna eller om du klickar "OK" nedan godkänner du detta.

Stäng